
با توجه به الف نظر سنجی پشتیبانی شده توسط گارتنر، بیش از نیمی (56%) سازمان های مورد بررسی نشانه هایی از پشیمانی از خرید برای بزرگترین سرمایه گذاری های فناوری خود در دو سال گذشته نشان دادند. بزرگترین خرید فناوری او نتوانست انتظارات بالای او را برآورده کند. در نتیجه، آنها مجبور شدند پول بیشتری را برای خریدهای فناوری خرج کنند تا تجربه بهتری کسب کنند.
نظرسنجی گارتنر 1120 مدیر را در آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه و اروپای غربی تحت پوشش قرار داد. اکثر آنها استدلال کردند که فناوری بزرگترین مشکل نیست، بلکه این فرآیند خرید و تصمیمات است که علت اصلی مشکل است. اگر کسبوکاری هستید که نمیخواهید از خرید فناوری خود پشیمان شوید، در اینجا چیزی است که باید انجام دهید.
در این مقاله، یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید کسب و کار خود را از پشیمانی از خریدهای فناوری خود نجات دهید.
1. خریداران فناوری اطلاعات غیر فنی را راهنمایی کنید
یکی از بزرگترین دلایل پشیمانی از خرید فناوری از این واقعیت ناشی می شود که بیشتر خریدهای فناوری توسط افراد غیر فناوری انجام می شود. مطابق با گارتنر، 67% تصمیمات خرید فناوری توسط افرادی گرفته می شود که بخشی از بخش فناوری اطلاعات نیستند.
اگر CIO شرکت شما هیچ تصمیمی در مورد خرید فناوری نمیگیرد، احتمالاً از تصمیم خرید فناوری خود پشیمان میشوید تا کسبوکاری که در آن CIO همه موارد را از نظر خرید فناوری میخواند.
در حالی که نمیتوانید سلسله مراتب سازمانی یا فرآیندهای تصمیمگیری سازمان را تغییر دهید، حداقل میتوانید خریداران و تصمیمگیرندگان غیرفنی فناوری اطلاعات را آموزش دهید تا خطر پشیمانی از خرید فنی را کاهش دهید. شما میتوانید یک سند خاص با تمام دستورالعملها ایجاد کنید تا بر اساس معیارهای خاص تصمیم بگیرند که کدام خریدهای فناوری اطلاعات را انجام دهند و از کدام یک اجتناب کنند.
فاکتورهای کلیدی مانند امنیت و همچنین تأثیر یکپارچه سازی یک فناوری معین در عملیات روزانه را برجسته کنید. هدف شما به عنوان یک CIO باید این باشد که افراد غیر فنی را قادر کنید تا خریدهای فنی مناسبی را برای کسب و کار شما انجام دهند. هرچه بیشتر آنها را آموزش دهید، برای آنها بهتر است زیرا به آنها اجازه می دهد تصمیماتی برای خرید فناوری بگیرند که شرکت شما پشیمان نشود.
2. در تعامل با فروشنده خود استراتژیک باشید
قفل شدن فروشنده و مدیریت ضعیف فروشنده دو دلیل دیگر است که سازمان ها از سرمایه گذاری های فناوری خود پشیمان می شوند. هنگام انتخاب فروشندگان IT خود، باید استراتژیک و انتخابی تر باشید. به جای کاوش عمیق در هر فروشنده، بهتر است یک مرور کلی داشته باشید و ببینید کدام یک ممکن است با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. لیست فروشندگان خود را به چند گزینه محدود کنید و یکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای کسب و کار شما مطابقت دارد.
سانجی ماکوان، یک مدیر باتجربه فناوری تجربیات خود را به اشتراک گذاشت.فروشندگان را به چالش بکشید تا توانایی های مورد نیاز کسب و کار شما را برآورده کنند. من فروشندگان برتر را می گیرم و دیدگاه آنها را در مورد نحوه عملکرد می پرسم [their products] داخل مغازه من و میپرسم چگونه موفقیت ما را با استفاده از محصولاتشان اندازهگیری میکنند. ما معیارهای داخلی داریم، اما میخواهم از آنها در مورد بهترین روش اندازهگیری نیز بشنوم. آنها باید یک مدرک برای به اشتراک گذاشتن داشته باشند،
شما فقط باید در هنگام جمع آوری اطلاعات در مورد فروشندگان سنجیده باشید. به یاد داشته باشید که فقط اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری خرید خوب نیاز دارید جمع آوری کنید، نه اینکه هر چیزی را که به دستتان می رسد جمع آوری کنید. این به شما کمک می کند از اضافه بار اطلاعات جلوگیری کنید و همچنین انتخاب فروشنده مناسب آسان تر می شود.
3. مراقب هزینه های پنهان باشید
برای اینکه تصمیم درستی برای خرید فناوری بگیرید، باید درک خوبی از قابلیت های فناوری که پول خود را در آن سرمایه گذاری می کنید داشته باشید. علاوه بر این، باید از مزایا و معایب آن به همراه الزامات یکپارچه سازی و پشتیبانی آن آگاه باشید.
اکثر فروشندگان فناوری اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات یا سعی می کنند شما را در قراردادهای طولانی قفل کنند یا هزینه های پنهانی دارند. همیشه به یاد داشته باشید که پولی که برای خرید فناوری می پردازید، سرمایه گذاری اولیه ای است که برای خرید آن انجام می شود. هزینه های تکرارشونده و متغیر زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، مانند هزینه های ارتقا و نگهداری.
فراموش نکنید که هنگام محاسبه کل هزینه فناوری، تمام هزینه ها را در نظر بگیرید. سپس هزینه های پنهانی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. قرارداد را با دقت بررسی کنید و سعی کنید بین خطوط را بخوانید، با بندهای مشکوک مواجه خواهید شد که می تواند کل هزینه مالکیت و استفاده از فناوری را افزایش دهد.
4. آماده حرکت و چرخش باشید
اکثر مشاغل به دلیل قفل شدن فروشنده در قراردادها گیر کرده اند، اما اگر مال شما یکی از آنها نیست، قطعا باید ادامه دهید. من کسبوکارهای زیادی را دیدهام که برای دههها با فناوریهایی که از آنها متنفر هستند، گیر افتادهاند، صرفاً به این دلیل که سرمایهگذاری عظیم اولیه انجام دادهاند. این توانایی آنها را برای رشد محدود می کند و رشد درآمد را ترمز می کند.
به جای گریه کردن برای فرصت های از دست رفته، باید روی بهبود آینده خود تمرکز کنید. همیشه خریدهای فناوری را بر اساس ارزش تجاری که می توانند در بلندمدت ارائه دهند، قرار دهید. اگر فناوری بتواند ارزش کسب و کار را خیلی سریع ارائه دهد، میتوانید جلو بروید در غیر این صورت به دنبال جایگزین باشید. سرعت توسعه و نوآوری فناوری، کسبوکارها را مجبور میکند این روزها چابک و چابک باشند. این به آنها اجازه میدهد تا به سرعت چرخش کنند و به چالشهای بازارهای نوظهور به سرعت پاسخ دهند.
5. تیم خرید مناسب بسازید
در اکثر سازمان ها تصمیمات خرید پس از رضایت متقابل اتخاذ می شود. این بدان معنی است که به جای یک تصمیم گیرنده، چندین طرف درگیر هستند. هرکسی که در فرآیند تصمیم گیری دخیل است می تواند بر تصمیمات خرید تاثیر بگذارد. هدف شما ایجاد یک تیم خرید متنوع با اعضایی از بخش های مختلف است.
تعداد افراد در تیم تدارکات را به حداقل برسانید زیرا زیاده روی می تواند خطر تصمیمات اشتباه را افزایش دهد. هرگز با عجله خرید نکنید. همیشه وقت خود را صرف درک نکات و نکات فناوری کنید. تصمیمات عجولانه خرید فناوری معمولاً بعداً پشیمان می شوند زیرا متوجه معایب فناوری می شوند.
چگونه از کسب و کار خود در برابر پشیمانی خرید فناوری محافظت می کنید؟ آن را در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.