
با توجه به معماری سازمانی آمار، 44% چشم انداز معماری سازمانی بر فناوری اطلاعات متمرکز است تا شرکت ها 26% شرکت هایی که ساختار سازمانی دارند که حول محور تجارت می چرخد. نه تنها این، فقط 18% معماران سازمانی می گویند که در مورد پروژه های توسعه شرکت مشورت کرده اند.
علاوه بر این، 77% ارزش معماری سازمانی از مدیریت ریسک و انطباق ناشی می شود. حتی نگران کننده تر این واقعیت است که وقتی اکثریت قریب به اتفاق معماران سازمانی مورد بررسی قرار گرفتند، 80% گفت که سازمان های آنها هنوز از بسیاری از فرآیندهای دستی رنج می برند 79% اعتراف کنید که آنها در برقراری ارتباط در سراسر شرکت مشکل دارند.
همه این آمارها نشان می دهد که هنوز جای زیادی برای پیشرفت در معماری سازمانی وجود دارد. اگر می خواهید در دنیای تجاری پرشتاب امروزی مزیت رقابتی به دست آورید، به یک ساختار سازمانی کارآمد و بهینه نیاز دارید که بتواند کارایی و درآمد کسب و کار شما را توربوشارژ کند. اگر از آن دسته از مشاغلی هستید که هنوز با سیستم های قدیمی گیر کرده اید و به دنبال راه هایی برای مدرن کردن ساختار سازمانی خود هستید، پس به جای درستی آمده اید.
در این مقاله، عناصر کلیدی، انواع مختلف چارچوبهای معماری سازمانی و نحوه مدرنسازی معماری سازمانی را خواهید آموخت.
،
Enterprise Architecture Elements Enterprise Architecture Frameworks How to Modernize Your Enterprise Architecture?
1. کارمندان خود را در اولویت قرار دهید
2. یک تیم اختصاصی تعیین کنید
3. درک کنید که نوسازی شرکت یک سفر است، نه یک مقصد
4. پشته فناوری خود را بهینه کنید
5. ابزار مدیریت معماری سازمانی
عناصر معماری سازمانی
شش عنصر کلیدی معماری سازمانی وجود دارد.
- مدیریت معماری
- چارچوب معماری
- روش پیاده سازی
- مصنوعات مستندسازی
- فروشگاه معماری
- بهترین شیوه ها و دستورالعمل ها
چارچوب معماری سازمانی
چهار چارچوب رایج معماری سازمانی وجود دارد که می توانید برای بهبود معماری سازمانی خود از آنها استفاده کنید.
- FEAF
- DoDAF
- توگاف
- چارچوب zachman
چگونه معماری سازمانی خود را مدرن کنیم؟
در اینجا یک راهنمای گام به گام برای مدرن کردن معماری سازمانی شما آورده شده است.
1. کارمندان خود را در اولویت قرار دهید
چه تحول دیجیتال باشد و چه مدرنسازی معماری سازمانی، اولین اشتباهی که کسبوکارها مرتکب میشوند این است که بیش از حد روی جنبههای فنی مسائل تمرکز میکنند و جنبه انسانی معادله را کاملا نادیده میگیرند. این یکی از دلایل اصلی شکست ابتکارات دیجیتال آنهاست. در پایان روز، تغییراتی که میخواهید در معماری سازمانی خود ایجاد کنید، بر افراد تأثیر میگذارد، چه کارمندان، مشتریان یا سایر ذینفعان.
به همین دلیل مهم است که شما نه تنها جنبه مردم را در این سوال در نظر بگیرید، بلکه مردم را بالاتر از هر چیز دیگری قرار دهید. نقاط درد و چالش های آنها و اینکه چگونه تغییرات تکنولوژیکی بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد را درک کنید. این به شما کمک می کند تا با توجه به نیاز مردم تغییراتی ایجاد کنید. در نتیجه، کمتر با مقاومت آنها روبرو خواهید شد.
همیشه برای راه حلی خرج کنید که متناسب با جریان کاری کارمندان شما باشد. هرچه سازگاری آنها با راه حل جدید آسان تر باشد، احتمال پذیرش و استفاده از راه حل جدید بیشتر می شود. هدف اصلی نوسازی معماری سازمانی باید توانمندسازی کارکنان شما باشد تا کارهای بیشتری را در زمان کمتر انجام دهند و کار خود را با دردسر کمتر انجام دهند. کارهای دنیوی را به صورت خودکار انجام دهید تا کارمندان شما بتوانند روی کارهای ارزش محور بیشتر تمرکز کنند.
2. یک تیم اختصاصی تعیین کنید
مدرن کردن معماری سازمانی آسان نیست، به خصوص اگر هنوز در سیستم های قدیمی گیر کرده اید یا معماری سازمانی قدیمی دارید. این بدان معناست که دستیابی به موفقیت در نوسازی معماری سازمانی می تواند زمان، کار و تلاش زیادی را ببرد. اگر شخصی را برای مدرن کردن معماری سازمانی استخدام کرده اید و فکر می کنید که کافی است، باید در استراتژی خود تجدید نظر کنید.
شما باید به نوسازی معماری سازمانی به عنوان یک پروژه فکر کنید. این بدان معناست که به جای تلاش برای انجام این کار به تنهایی، باید تیمی شایسته از متخصصان ماهر و با تجربه را استخدام کنید. نقش هر یک از اعضای تیم خود را مشخص کنید تا آنها دقیقا بدانند که از آنها چه انتظاری می رود.
به جای استخدام متخصصان فناوری اطلاعات، باید یک تیم متنوع از واحدهای عملکردی مختلف بسازید. این به شما یک دیدگاه منحصر به فرد برای مقابله با چالش ها می دهد زیرا هر عضو می تواند چیزها را از دیدگاه کاملاً جدیدی ببیند. همچنین به شما کمک میکند تا ایدههای جدید و مبتکرانهای برای مدرنسازی معماری سازمانی داشته باشید، به غیر از این، فکر کنید خارج از جعبه و راحتتر راهحلهایی برای مشکلات پیچیده پیدا کنید.
3. درک کنید که نوسازی شرکت یک سفر است، نه یک مقصد
یکی دیگر از تصورات اشتباه رایج کسب و کارها در مورد نوسازی معماری سازمانی این است که آنها به آن به عنوان یک مقصد فکر می کنند. در واقع، این یک سفر طولانی و سخت است که تا زمانی که کل ساختار سازمانی خود را به طور کامل تغییر ندهید، به پایان نمی رسد.
نوسازی معماری سازمانی در مورد همکاری است. این بدان معنی است که شما باید سیلوها را خراب کنید و همکاری بین بخش ها را تشویق کنید. به جای پرش از هر روند جدید فناوری داغ، بهتر است فناوریهایی را که قبلاً پیادهسازی کردهاید مدرن کنید و گامهایی را برای بهرهگیری از بهترین آنها بردارید. از یک مدل تکراری پیروی کنید که در آن تغییرات لازم را در هر چرخه ایجاد میکنید، که در نهایت منجر به یک محصول نهایی تصفیهشده میشود.
4. پشته فناوری خود را بهینه کنید
با نگاهی دقیق تر به پشته فناوری خود شروع کنید. با رهبران فناوری اطلاعات و کسب و کار بنشینید تا تصمیم بگیرید چه چیزی را می توان حذف کرد، چه چیزی را می توان حفظ کرد و چه چیزی را می توان بهبود بخشید. مدرنیزاسیون فقط به معنای جایگزینی فناوری های قدیمی، مانند سیستم های قدیمی، با فناوری های جدیدتر و بهتر نیست. شما باید در مورد اینکه کدام فناوری را می خواهید از شر آن خلاص شوید و کدام را اتخاذ خواهید کرد، استراتژیک باشید. یک ممیزی جامع انجام دهید و قبل از تصمیم گیری به تمام لایه های فنی نگاه کنید.
همانطور که قبلاً ذکر شد، مدرن کردن یک معماری سازمانی می تواند یک فرآیند فشرده منابع باشد. اگر سعی کنید همه چیز را به صورت دستی انجام دهید، ممکن است سال ها یا حتی دهه ها طول بکشد. برای کاهش تلاش، زمان و کار، استفاده از ابزار مدیریت معماری سازمانی به شدت توصیه می شود. این نه تنها بار دوش تیم IT شما را کاهش می دهد، بلکه به شما کمک می کند یک پایه فنی محکم ایجاد کنید و راه را برای نوآوری در سطح دپارتمان هموار کنید. مهمتر از همه، به شما کمک می کند تا بهترین نتایج را از معماری سازمانی خود بگیرید.
برای مدرن کردن معماری سازمانی چه اقداماتی را انجام خواهید داد؟ در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید.