
مدیریت فروشنده چیست؟
مدیریت فروشنده فرآیندی برای مدیریت روابط فروشنده است. این شامل همه چیز از انتخاب فروشنده مناسب برای کسب و کار شما، مذاکره در مورد قراردادها، به حداقل رساندن خطرات و هزینه ها، و اطمینان از تداوم کسب و کار و ارائه خدمات است. هنگام انتخاب فروشنده برای کسب و کار خود، در نظر بگیرید که کدام فروشنده ها نیازهای کسب و کار شما را به طور موثر برآورده می کنند.
فرآیند مدیریت فروشنده
در اینجا روند گام به گام مدیریت فروشنده آورده شده است.
- اهداف کسب و کار را شناسایی کنید
- یک تیم مدیریت فروشنده بسازید
- معیارهای انتخاب فروشنده را مشخص کنید
- یک پایگاه داده از تمام اطلاعات مربوط به فروشنده نگهداری کنید
- یک قرارداد توسعه دهد
- استخدام فروشنده
قبل از شروع به جستجوی فروشنده مناسب، باید نیازها و اهداف کسب و کار خود را ارزیابی کنید. سپس یک تیم مدیریت فروشنده تعیین کنید و نقش و مسئولیت هر فرد را در یک تیم مشخص کنید. معیار انتخابی را تعریف کنید که براساس آن هر فروشنده را ارزیابی خواهید کرد.
این به شما کمک می کند تا جستجوی خود را محدود کنید. تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد فروشندگان لیست کوتاه جمع آوری کنید و آن را در پایگاه داده خود ذخیره کنید. هنگامی که یک فروشنده را نهایی کردید، زمان نوشتن قراردادهای قراردادی است. از فروشنده خود بخواهید قرارداد را برای نهایی کردن معامله امضا کند.
مزایای مدیریت فروشنده
مزایای زیادی برای مدیریت کارآمد فروشنده وجود دارد. برخی از آنها به شرح زیر است:
- ارتباط بهتر با فروشندگان
- حاکمیت و انطباق فناوری اطلاعات را تضمین می کند
- کاهش ریسک مدیریت فروشنده
- صرفه جویی در پول
- مدیریت اجرایی
چالش های مدیریت فروشنده
مدیریت فروشنده نیز با سهم عادلانه ای از چالش ها همراه است. برخی از چالش های مدیریت فروشنده برای CIOها عبارتند از:
- عدم دید
- عدم اطمینان از انطباق
- پروسه ی پرداخت
- شهرت فروشنده
- ذخیره سازی و مدیریت داده ها
یکی از بزرگترین چالش های مدیریت فروشنده که ممکن است در مورد مدیریت فروشنده با آن مواجه شوید، عدم دیده شدن است. ممکن است فروشندگان شما دسترسی کامل به اطلاعات حساس را به شما ندهند. ممکن است فروشنده ای که انتخاب می کنید الزامات انطباق را نداشته باشد، که می تواند کسب و کار شما را در برابر حملات امنیت سایبری آسیب پذیرتر کند. اکثر فروشندگان حتی به کسب و کارها نمی گویند که چه داده هایی را جمع آوری می کنند، به آنها دسترسی دارند و ذخیره می کنند و چگونه این کار را انجام می دهند.
کسب و کارها همچنین از مکان سروری که داده های آنها در آن ذخیره می شود بی اطلاع هستند. روش هایی که آنها برای پردازش پرداخت ها استفاده می کنند نیز می تواند امنیت شما را به خطر بیندازد. قبل از استخدام یک فروشنده، شهرت آنها را دوباره بررسی کنید. کمی تحقیق کنید، با مشتری خود صحبت کنید یا نظراتی را بخوانید که کسب و کارها تجربیات خود را در مورد آن فروشنده خاص به اشتراک می گذارند. این به شما ایده بهتری از شهرت و اعتبار آنها می دهد.
شرح شغل مدیر فروش
اگر برای مشاغل مدیریت فروشنده درخواست می دهید، انتظار می رود موارد زیر را انجام دهید:
- فروشنده تحقیق
- مدیریت روابط فروشنده
- توانایی ترسیم الزامات ارائه خدمات با اهداف تجاری
- توسعه و مدیریت فرآیندها برای مدیریت فروشنده
- اجرای قرارداد و اطمینان از تمدید قرارداد
- اطمینان از انطباق با سیاست های خود
مهارت ها و مسئولیت های مدیریت فروشنده
مدیران فروشنده باید دانش فنی قوی و درک درستی از نحوه کار افراد، فرآیندها و فناوری داشته باشند، به ویژه آنهایی که به یک فروشنده شخص ثالث واگذار شده اند. علاوه بر این مهارتهای سخت، آنها باید مهارتهای نرم عالی نیز داشته باشند که آنها را قادر میسازد با فروشندگان ارتباط برقرار کنند و روابط سالمی با آنها ایجاد کنند. مدیران فروشنده باید بتوانند مقایسه بین فروشندگان مختلف را به اعضای هیئت مدیره ارائه دهند تا تایید آنها را جلب کنند.
اگر کسب و کار شما با ده ها فروشنده مختلف سروکار دارد، ممکن است به ایجاد یک دفتر مدیریت فروشنده (VMO) برای مدیریت روابط با فروشندگان، درست مانند یک دفتر مدیریت پروژه فکر کنید. این دفتر مدیریت فروشنده، سازمانها را در طول چرخه حیات مدیریت فروشنده راهنمایی میکند و رهبران فناوری اطلاعات را قادر میسازد تا در صدر روابط فروشنده باقی بمانند. اگر کسب و کار شما فقط چند فروشنده دارد، می توانید چند نفر را استخدام کنید که در مدیریت فروشنده به شما کمک کنند. این به نیازهای کسب و کار شما بستگی دارد و از کسب و کار به کسب و کار متفاوت است.
نرم افزار مدیریت فروشنده
مدیریت دستی ده ها فروشنده مختلف می تواند چالشی دلهره آور برای کسب و کارها باشد. اینجاست که ابزارها و نرم افزارهای مدیریت فروشنده وارد عمل می شوند. این سیستمهای مدیریت فروشنده نه تنها میتوانند به رهبران فناوری اطلاعات کمک کنند، بلکه به مدیران فروشنده در مدیریت همه چیز از محصولات، خدمات مدیریت فروشنده، هزینهها و جزئیات قرارداد کمک میکنند.
شما همچنین می توانید گزارش تجزیه و تحلیل هزینه فایده تهیه و ارسال کنید. بهترین بخش این است که شما همچنین می توانید نظرات و رتبه بندی های فروشندگان مختلف را بیابید که می تواند به شما در تصمیم گیری صحیح در مورد انتخاب فروشنده کمک کند. برخی حتی لیستی از فروشندگان ترجیحی را در اختیار شما قرار می دهند. همه اینها انتخاب فروشنده را برای مشاغل بسیار آسان می کند و در زمان و منابع آنها صرفه جویی می کند.
گواهی مدیریت فروشنده
مدیریت فروشنده یک دامنه گسترده است و شما فقط می توانید در یک دامنه خاص در یک زمان تخصص داشته باشید. برای بهبود مهارت های خود می توانید دوره های مدیریت فروشندگان زیادی را بگذرانید. همین امر در مورد گواهی های مدیریت فروشنده نیز صدق می کند. اگر میخواهید در ارزیابی و کاهش ریسک مدیریت فروشنده تخصص داشته باشید، باید یک ارزیابیکننده ریسک شخص ثالث و یک گواهینامه حرفهای ریسک شخص ثالث را دریافت کنید.
کسانی که علاقه مند به مدیریت قرارداد و مدیریت روابط هستند باید چشم خود را به برنامه صدور گواهینامه مدیریت ارتباط با تامین کننده یا گواهینامه مدیریت ارتباط با تامین کننده توسط انجمن بین المللی مدیریت قرارداد و بازرگانی داشته باشند.
چگونه با مدیریت فروشنده برخورد می کنید؟ نظرات خود را در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید.